PANDUAN BAYARAN BALIK PINJAMAN
BAYARAN SECARA DALAM TALIAN
Pembayaran Menggunakan FPX



Online Jer! dengan myPTPTN
Jimatkan Masa
Bantuan Sokongan
Semakan Pembayaran
Selamat & Dijamin
Pastikan anda telah membuat pendaftaran myPTPTN terlebih dahulu sebelum anda mengikut panduan dibawah ini. Jika belum mempunyai akaun, sila daftar telebih dahulu. Klik butang dibawah
Panduan Mudah Pembayaran
LANGKAH 1
https://myptptn.ptptn.gov.my/ptptn/app/landing
[KLIK SINI]
1. Sila masukkan no. kad pengenalan anda.
Nota: Kami mencadangkan anda menggunakan pelayar Mozilla Firefox atau Google Chrome
LANGKAH 2
.
LANGKAH 3
3. Sila klik pada PEMBAYARAN PINJAMAN pada bahagian Pautan Pantas. Sila rujuk pada gambar rajah diberikan.
LANGKAH 4
5. Sila klik pada butang Seterusnya.
LANGKAH 5
6. Akan dipaparkan nama peminjam berdasarkan No. Kad Pengenalan yang anda masukkan pada Langkah 4 (4). Pastikan ia betul.
7. Sila tandakan / tick pada kursus pengajian anda.
8. Sila klik pada butang Seterusnya.
LANGKAH 6
9. Sila masukkan amaun bayaran pinjaman anda selepas diskaun berdasarkan SPB yang telah dikeluarkan oleh Eksekutif Pemasaran.
10. Sila masukkan Kod Eksekutif PTPTN: 000002008
(Kegagalan memasukkan Kod EP menyukarkan kami untuk membantu anda dapatkan Surat Pengesahan Pembayaran)
11. Sila pilih kaedah pembayaran yang anda inginkan.
i) Pembayaran melalui FPX (lebih 10 bank tersedia)
ii) Pembayaran melaui Debit atau Kad Kredit.
12. Sila klik SAH & BAYAR.
Nota: Jika anda ingin membuat bayaran separuh/penuh (diskaun 10%) sila masukkan amaun berdasarkan Surat Pengesahan Baki ke dalam kotak seperti paparan 9. Hubungi Eksekutif kami jika perlukan bantuan: 6011-6363 3300 (Whatsapp sahaja)
LANGKAH 7
Tahniah! Pembayaran anda telah BERJAYA.
Selepas anda selesaikan transaksi pembayaran (Langkah 6) akan dipaparkan resit pembayaran FPX / Maklumat Transaksi.
13. Sila cetek resit ini, rujuk nota dibawah.
*Nota Penting: Sila cetak / simpan / screenshot paparan " Maklumat Transaksi / Urusniaga PTPTN Payment Gateway" untuk simpanan atau rujukan akan datang.
**Jika anda gagal simpan resit ini, anda juga boleh screenshot penyata transaksi pada bank pembayar anda, untuk transaksi pembayaran ini sahaja.
LANGKAH 8
➠ Surat ini akan diberikan kepada peminjam apabila pembayaran telah selesai dan berjaya mengikut panduan diberikan ini.
2. Surat Penyelesaian Hutang
➠ Surat ini akan diberikan kepada peminjam yang telah membuat pembayaran penuh pinjaman sahaja. Surat ini akan dikeluarkan pada 14hb keatas, bulan berikutnya.
LANGKAH 9
-Rujuk dibawah..
LANGKAH 9
LAKUKAN PENGESAHANSEGERAPEMBAYARAN PINJAMAN ANDA
[PENTING] Sila pilih salah satu kaedah dibawah ini:
Kaedah 1 : Emel
Alamat Emel: [email protected]
.
Kaedah 2: Whatsapp
No Tel Whatapps: +6011-63633000
Pautan Link WA: https://TanyaPTPTN.wasap.my/
Pengesahan Pembayaran Pinjaman
Makluman: Jika anda terlupa untuk simpan resit 'Maklumat Transaksi' (Langkah 7) anda boleh berikan bukti bayaran yang direkodkan dalam penyata bank anda serta No. Kad Pengenalan (IC) Pendeposit dan hantarkan salah satu kaedah diatas. Sila Whatsapp jika perlukan bantuan: 6011-6363 3000 (Whatsapp Sahaja)